ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ

Νομίζατε, πως τα προβλήματα ύπνου ξεκινάνε μετά από τον τοκετό;

Δυστυχώς αυτό δεν ισχύει πάντα…

Η εγκυμοσύνη είναι μεν μια περίοδος της ζωής σας γεμάτη προσμονή και ελπίδα, αλλά δεν παύει να δοκιμάζει τόσο το σώμα σας, όσο και την ψυχική σας ισορροπία.

Κατά τη διάρκεια της κύησης το σώμα σας αλλάζει ραγδαία, αφού προσαρμόζεται στις ανάγκες του μωρού σας.

Φυσικά η πιο «εντυπωσιακή» και εμφανής διαφορά είναι η μήτρα σας, η οποία ειδικά κατά το τρίτο τρίμηνο μεγαλώνει με ταχείς ρυθμούς. Όμως μην ξεχνάτε, πως και οι μαστοί σας αλλάζουν σημαντικά, αφού, λόγω της δράσης των ορμονών της κύησης, εμφανίζονται οιδηματώδεις ήδη από το πρώτο τρίμηνο.

Συνεπώς, συχνά επηρεάζεται η ποιότητα του ύπνου σας, αλλά και των ονείρων σας, ενώ κάποιες θέσεις ύπνου καθίστανται «απαγορευτικές».

Ποιες είναι οι στάσεις του ύπνου, που είναι «απαγορευτικές» και καλόν είναι να αποφεύγονται;

•    Μπρούμητα (πρηνηδόν)

Αν είστε από αυτές, που προτιμούν αυτήν τη στάση ύπνου, ίσως να δυσκολευτείτε τώρα, που είστε έγκυος.

Οι δυσκολίες δεν εμφανίζονται μόνο στα ύστερα στάδια της κύησης, όπως θα περίμενε κανείς, οπότε εκ των πραγμάτων το μέγεθος της μήτρας δεν σας επιτρέπει αυτήν τη στάση. Οι οιδηματώδεις μαστοί δεν αποκλείεται να αρχίσουν να σας εμποδίζουν ήδη από τα πρώτα στάδια της κύησης.

Φυσικά, η στάση αυτή καθίσταται αργότερα «απαγορευτική» και από το μέγεθος της μήτρας, ο όγκος της οποίας αποτελεί «ανυπέρβλητο» εμπόδιο.

•    Ανάσκελα (ύπτια θέση)

Στην αρχή της εγκυμοσύνης η στάση αυτή δεν ενδείκνυται, αν έχετε συμπτώματα ναυτίας και εμέτους. Η ύπτια θέση επιτρέπει στα υγρά του στομάχου να κινηθούν προς τον οισοφάγο, με αποτέλεσμα τα ενοχλητικά συμπτώματα να επιδεινωθούν.

Η μήτρα άλλωστε, σε ύστερα στάδια της κύησης, στην ύπτια στάση με το βάρος της ασκεί πίεση στις φλέβες, που μεταφέρουν το αίμα από τα κάτω άκρα προς την καρδιά, εμποδίζοντας τη ροή του. Έτσι μπορεί να επιδεινωθεί το οίδημα στα κάτω άκρα, οι κιρσοί των κάτω άκρων και οι αιμορροΐδες. Η παρεμπόδιση της κυκλοφορίας του αίματος άλλωστε ενδέχεται να προκαλέσει και ταχυπαλμία.

Η μήτρα όμως στην ύπτια θέση ασκεί πίεση και στη σπονδυλική σας στήλη, οι αντοχές της οποίας ήδη δοκιμάζονται κατά την εγκυμοσύνη. Συνεπώς, συχνά η υιοθέτηση της ύπτιας θέσης προκαλεί επιδείνωση της οσφυαλγίας και της ισχιαλγίας.

Επιπροσθέτως, έχει παρατηρηθεί, πως αν κοιμάστε ανάσκελα – πιθανόν λόγω της πίεσης, που η μήτρα ασκεί στο διάφραγμα – αυξάνονται οι πιθανότητες να αρχίσετε να ροχαλίζετε, ενώ ενδεχομένως να εμφανίσετε και επεισόδια της λεγόμενης υπνικής άπνοιας.

Ποια είναι τελικά η καλύτερη στάση στον ύπνο, όσο είμαι έγκυος;

Απόλυτη απάντηση δεν μπορεί να δοθεί. Οι περισσότερες κυοφορούσες πειραματίζονται με διάφορες θέσεις και επιλέγουν αυτή, που τις βολεύει περισσότερο.

Συνήθως όμως η πιο «ενδεδειγμένη» στάση είναι στο πλάι με λυγισμένα (κεκαμμένα) τα πόδια. Συχνά μάλιστα συνιστάται να προτιμάται το αριστερό πλευρό, διότι η Κάτω Κοίλη Φλέβα, δια της οποίας το αίμα ρέει από τα κάτω άκρα προς την καρδιά εντοπίζεται δεξιά της μήτρας. Έτσι, αν ξαπλώνετε στο αριστερό πλευρό, μειώνεται η πίεση, που η μήτρα ασκεί με τον όγκο της στο αγγείο αυτό και διευκολύνεται η κυκλοφορία του αίματος.

Μαξιλάρια: ο καλύτερός μου φίλος!

Χρήσιμο θα ήταν να πειραματιστείτε με μαξιλάρια, τα οποία μπορούν να σας παράσχουν επιπλέον στήριξη.

Για παράδειγμα, όσο είστε ξαπλωμένη στο πλευρό σας, μπορείτε να βάλετε ένα μαξιλάρι κάτω από την διογκωμένη σας κοιλιά σαν στήριγμα. Παράλληλα φαίνεται, πως στη στάση αυτή, αν βάλετε και ένα ή δύο μαξιλάρια ανάμεσα από τα πόδια σας, ανακουφίζεστε σε σημαντικό βαθμό από την οσφυαλγία.

Δείτε ΕΔΩ σε ποιο στάδιο της κύησης βρίσκεστε!


Δρ ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΚΩΝ. ΛΥΓΝΟΣ, MSc, PhD
ΜΑΙΕΥΤΗΡ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΓΥΝΑΙΚΟΛΟΓΟΣ
Master of Science University College London
Διδάκτωρ Μαιευτικής Γυναικολογίας