ΚΑΛΩΣΗΡΘΑΤΕ

Ο ΙΑΤΡΟΣ

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

ΤΟ ΙΑΤΡΕΙΟ

ΑΡΘΡΑ

ΕΡΓΑΛΕΙΑ

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

VIDEOS

Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ

Τι είναι τα γλυκαντικά;

Τα αυξανόμενα ποσοστά παχυσαρκίας στο γενικό πληθυσμό των αναπτυγμένων και – πλέον – των αναπτυσσόμενων χωρών, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία των ανθρώπων γενικότερα, αλλά και της εγκύου ειδικότερα, οδήγησε στην ολοένα και ευρύτερη χρήση των γλυκαντικών.

Πρόκειται για ουσίες, οι οποίες υποκαθιστούν την κοινή ζάχαρη (σακχαρόζη) και έχουν πολύ πιο γλυκιά γεύση από αυτήν. Έτσι αρκεί η προσθήκη τους τόσο στις τροφές, όσο και σε διάφορα ποτά ή αναψυκτικά  σε πολύ μικρές ποσότητες προκειμένου να επιτευχθεί το ίδιο "γλυκαντικό αποτέλεσμα" με την κοινή σάκχαρη. Αφού οι προστιθέμενες ποσότητες γλυκαντικών είναι εξαιρετικά μικρές, τα τρόφιμα, τα ποτά ή τα αναψυκτικά καθίστανται πιο γλυκά, χωρίς να αυξάνεται – ή να αυξάνει σε εξαιρετικά μικρό βαθμό – τη θερμιδική τους αξία.

Η ασφάλεια των ουσιών αυτών έχει τεκμηριωθεί από μεγάλους οργανισμούς, όπως ο Αμερικανικός Οργανισμός Τροφών και Φαρμάκων (Food and Drug Administration – FDA)

Έτσι προϊόντα, που περιέχουν τις ουσίες αυτές, αποτελούν μια καλή εναλλακτική, αν θέλετε να χάσετε βάρος ή αν πάσχετε από διαβήτη.

Δηλαδή μπορώ να καταναλώνω άφοβα (εκτός κύησης), όση ποσότητα από γλυκαντικές ουσίες θέλω;

Αυτό δεν ισχύει.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, αλλά και άλλοι κρατικοί οργανισμοί, έχουν καθορίσει τη λεγομένη Αποδεκτή Ημερήσια Πρόσληψη (Acceptable Daily Intake – ADI). Πρόκειται για την ποσότητα, που μπορεί με ασφάλεια να λαμβάνει κανείς από τις γλυκαντικές ουσίες ανά ημέρα.

Η ADI κάθε ουσίας συναρτάται με το βάρος του ατόμου. Έτσι η μονάδα μέτρησής της είναι τα χιλιοστόγραμμα ουσίας ανά χιλιόγραμμο σωματικού βάρους (mg/Kg). Για παράδειγμα, αν η ADI κάποιας ουσίας είναι 1 mg/Kg και το βάρος του ατόμου είναι 60 Kg, τότε το εν λόγω άτομο μπορεί να καταναλώσει με ασφάλεια (1 Χ 60) 60 mg από την ουσία αυτή σε ημερήσια βάση. Διάφοροι κρατικοί, αλλά και διακρατικοί οργανισμοί έχον καταρτίσει πίνακες, οι οποίοι καταγράφουν την ADI των διαφόρων γλυκαντικών ουσιών.

Ενδεικτικά αναφέρουμε τις ADI κάποιων συνηθισμένων γλυκαντικών:

•    Ασπαρτάμη (Aspartame) – 40 mg/Kg
•    Σακχαρίνη (Saccharin) – 5 mg/Kg
•    Στέβια (Stevia) – 4 mg/Kg
•    Σουκραζόλη (Sucralose)  – 9 mg/Kg

Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε μια σημαντική εξαίρεση, ως προς τη δυνατότητα ενός εκάστου να καταναλώνει γλυκαντικές ουσίες.

Η εξαίρεση αυτή αφορά την Ασπαρτάμη. Τα άτομα, που εμφανίζουν την κληρονομική μεταβολική νόσο Φαινυλκετονουρία, παρουσιάζουν έλλειψη ενός ενζύμου, το οποίο είναι απαραίτητο για το μεταβολισμό της Φαινυλαλανίνης (συστατικό της Ασπαρτάμης). Τα άτομα αυτά συνιστάται να μην καταναλώνουν τροφές ή ποτά, που περιέχουν Ασπαρτάμη τόσο κατά τη διάρκεια της κύησης, όσο και εκτός αυτής.

Τα μωρά μάλιστα γυναικών, που πάσχουν από Φαινυλκετονουρία και κατανάλωσαν Ασπαρτάμη στην εγκυμοσύνη, έχουν αυξημένες πιθανότητες να εμφανίσουν συγγενείς ανωμαλίες.

Η κατανάλωση γλυκαντικών είναι ασφαλής στην εγκυμοσύνη;

Η αλήθεια είναι, πως τα διαθέσιμα στοιχεία για την επιρροή της κατανάλωσης γλυκαντικών ουσιών στο έμβρυο είναι μάλλον ελλιπή. Οι παρατηρήσεις, που έχουν γίνει σε κυήσεις ανθρώπου είναι λίγες.

Ο κύριος όγκος των στοιχείων προέρχεται από παρατηρήσεις σε ζώα, που εγκυμονούν. Στις μελέτες αυτές οι χορηγούμενες ποσότητες γλυκαντικών είναι κατ’ αναλογία πολλαπλάσιες των ADI.

Φαίνεται, πως οι ουσίες αυτές περνάνε από τον πλακούντα και φτάνουν στο μωρό. Εντούτοις, από αυτά τα – έστω  ελλιπή – στοιχεία δεν προκύπτει, πως η κατανάλωση γλυκαντικών ουσιών ενέχει κινδύνους για το έμβρυο.

Δηλαδή τώρα, που είμαι έγκυος να καταναλώσω γλυκαντικά;

Ξεκάθαρη απάντηση στο ερώτημα αυτό δεν μπορεί να δοθεί. Οι πιθανότητες να βλαφθεί το έμβρυο από την κατανάλωση γλυκαντικών ουσιών είναι μάλλον μικρή, αρκεί να μην καταναλώνετε μεγαλύτερες ποσότητες από τις ADI.

Βέβαια καλόν είναι πάντα να έχετε υπόψη σας, πως τα ποτά και οι τροφές, που περιέχουν γλυκαντικές ουσίες, ενδέχεται να περιέχουν και άλλες εν δυνάμει επικίνδυνες για το έμβρυο ουσίες.

Γενικά, η κύηση είναι μια περίοδος, που δίνει κίνητρο να μάθετε να τρώτε σωστά. Έτσι θα μπορούσατε να λαμβάνετε θρεπτικές ουσίες και να ικανοποιήσετε παράλληλα και την ανάγκη σας για γλυκό, από τροφές, όπως τα φρούτα, τα οποία μπορούν να συνδυαστούν με τρόπο απολαυστικό μεταξύ τους ή με άπαχο γιαούρτι για παράδειγμα.

Κλείστε ΕΔΩ το ραντεβού σας, για να αντιμετωπίσουμε όποιο θέμα της εγκυμοσύνης, σας απασχολεί!

Δείτε ΕΔΩ σε ποιο στάδιο της κύησης βρίσκεστε!

 

Διαβάστε ακόμα:

- Γλυκαντικά, που χρησιμοποιούμε στο σπίτι μας (ζάχαρη, πετιμέζι, μέλι), επιτρέπονται στην εγκυμοσύνη;




Δρ ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΚΩΝ. ΛΥΓΝΟΣ, MSc, PhD
ΜΑΙΕΥΤΗΡ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΓΥΝΑΙΚΟΛΟΓΟΣ
Master of Science University College London
Διδάκτωρ Μαιευτικής Γυναικολογίας