Η ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ

Τι είναι το ασβέστιο;

Το ασβέστιο είναι το πέμπτο πιο συχνό στοιχείο, που απαντάται στο φλοιό της Γης και το πέμπτο πιο συχνό στοιχείο, που απαντάται στο ανθρώπινο σώμα.

Ποιες είναι οι λειτουργίες του ασβεστίου στο ανθρώπινο σώμα;

Το ασβέστιο είναι εξαιρετικά σημαντικό για την επιτέλεση διαφόρων σωματικών λειτουργιών, αλλά και βιοχημικών διαδικασιών του ανθρώπινου σώματος.

Μερικές από τις σημαντικότερες λειτουργίες, για την επιτέλεση των οποίων είναι απαραίτητο το ασβέστιο, είναι οι εξής:

•    Διαβίβαση των ηλεκτρικών ερεθισμάτων μεταξύ των κυττάρων του νευρικού συστήματος, τα οποία ονομάζονται νευρώνες. Η διαβίβαση των ερεθισμάτων αυτών είναι και η βάση της λειτουργίας του νευρικού συστήματος.
•    Σύσπαση των μυϊκών κυττάρων και κατ’ επέκταση των μυών
•    Γονιμοποίηση του ωαρίου
•    Δημιουργία των οστών και διατήρηση της οστικής μάζας

Επιπροσθέτως, το ασβέστιο είναι συστατικό σημαντικού αριθμού ενζύμων, τα οποία είναι ουσίες, που επιτελούν ποικιλία λειτουργιών στο ανθρώπινο σώμα.

Γιατί το ασβέστιο είναι χρήσιμο κατά τη διάρκεια της κύησης;

Οι ανάγκες της γυναίκας σε ασβέστιο αυξάνονται κατά τη διάρκεια της κύησης, διότι το στοιχείο αυτό είναι βασικό συστατικό των δοντιών και των οστών του μωρού.

Ο οργανισμός της γυναίκας είναι κατά τέτοιον τρόπο «ρυθμισμένος», ώστε να δίνει υπό μίαν έννοια προτεραιότητα στις ανάγκες του εμβρύου. Έτσι, αν η πρόσληψη ασβεστίου δεν είναι επαρκής, τότε χρησιμοποιείται το ασβέστιο, που η γυναίκα έχει αποθηκευμένο στο σώμα της.

Η αποθήκη ασβεστίου είναι τα οστά. Συνεπώς, στην περίπτωση αυτήν καταγράφεται απομείωση της ποσότητας ασβεστίου των οστών. Το ασβέστιο όμως αποτελεί και σημαντικό δομικό συστατικό των οστών σας. Έτσι σε κάποιο βαθμό μειώνεται η δομική αντοχή των οστών. Εντούτοις, σπανιότατα η απομείωση της περιεκτικότητας των οστών σε ασβέστιο οδηγεί σε πραγματική οστεοπόρωση της κύησης.

Επιπλέον, η λήψη ασβεστίου μειώνει τις πιθανότητες εμφάνισης υπέρτασης κατά την κύηση και – ενδεχομένως – προεκλαμψίας.

Ποιες είναι οι ανάγκες της εγκύου σε ασβέστιο;

•    Γυναίκες 19 ετών και πάνω: 1000mg ημερησίως
•    Γυναίκες 18 ετών και κάτω 1300mg ημερησίως

Ποιες είναι οι βασικές πηγές ασβεστίου;

Το ασβέστιο ανευρίσκεται στο γάλα και στα γαλακτοκομικά, αλλά και σε κάποια ψάρια, όπως η σαρδέλες και ο σολομός. Υπάρχουν δε στο εμπόριο και χυμοί – κυρίως πορτοκάλι – οι οποίοι έχουν ενισχυθεί με ασβέστιο.

Ενδεικτικά αναφέρουμε πως:

•    220gr άπαχο γιαούρτι περιέχουν περίπου 425mg ασβεστίου
•    85gr σαρδέλες κονσέρβα σε λάδι με τα κόκκαλά τους περιέχουν περίπου 325mg ασβεστίου
•    42gr τυρί Cheddar περιέχει περίπου 307mg  ασβεστίου
•    Ένα ποτήρι γάλα με χαμηλά λιπαρά (περίπου 240ml) περιέχει κοντά στα 300mg ασβεστίου

Θα χρειαστεί να πάρω συμπλήρωμα διατροφής, που περιέχει ασβέστιο;

Σε γενικές γραμμές μια ισορροπημένη δίαιτα καλύπτει μεγάλο μέρος των ημερήσιων αναγκών σε ασβέστιο. Εντούτοις, ειδικά μετά την 20η εβδομάδα της κύησης, οπότε και οι ανάγκες σε ασβέστιο είναι μεγαλύτερες, συχνά συνιστάται η λήψη συμπληρωμάτων διατροφής, που περιέχουν ασβέστιο.

Γενικά καλόν είναι κάθε λαμβανόμενη δόση ασβεστίου να μην υπερβαίνει τα 500mg καθώς, φαίνεται πως το σώμα μας δυσκολεύεται να απορροφήσει μεγαλύτερη ποσότητα ανά δόση.

Επιπροσθέτως, δεν αποκλείεται η χορήγηση ασβεστίου να γίνεται συγχρόνως με τη λήψη βιταμίνης D3, η οποία προάγει την απορρόφησή του. Σύμφωνα με το Αμερικανικό Κολλέγιο Μαιευτήρων και Γυναικολόγων, η ημερήσια δόση της βιταμίνης αυτής κατά την εγκυμοσύνη καλόν είναι να μην υπερβαίνει τις 600IU (IU = International Units – Διεθνείς Μονάδες).



Δείτε ΕΔΩ σε ποιο στάδιο της κύησης βρίσκεστε!

 

Δρ ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΚΩΝ. ΛΥΓΝΟΣ, MSc, PhD
ΜΑΙΕΥΤΗΡ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ ΓΥΝΑΙΚΟΛΟΓΟΣ
Master of Science University College London
Διδάκτωρ Μαιευτικής Γυναικολογίας